Jdi na obsah Jdi na menu
 


CS:Source

CS:Source je už nějaký ten den na světě, a tak vám přinášíme první dojmy. Jak jistě všichni víte, nebo alespoň tušíte, patří CSko mezi nejhranější multiplayer hry všech dob. Značná popularita a exkluzivita této hry vyvíjí samozřejmě obrovský tlak na vývojáře a většinou se stává, že druhý díl nedosáhne svému staršímu bráškovi ani po kolena. Hned na začátku musím říct, že se to v tomto případě nestalo. Ze začátku to vypadalo hodně špatně, Valve pořád oddaloval vydání HL2 a s tím i vydání CSS. Před rokem se začalo blýskat na lepší časy a ten památný čtvrtek si budeme pamatovat všichni. Valve, ačkoli stále napadána ohledně svého Steamu, nakonec vydala CS:S právě přes tento systém. Zatím nedokáži posoudit, jestli udělali dobře či špatně, ale hlavní je, že udělali aspoň něco. Zhruba měsíc před oficiálním vydáním byla na internetu k odzkoušení beta verze CS:S. Tu bych ale moc komentovat nechtěl a rovnou se vrhneme na plnou verzi CS:S.

Začněme statistickými údaji. CS:S obsahuje 9 map (havana, italy, office, aztec, cbble, chateau, dust, dust2, piranesi). Po přečtení názvů je jasné, že se nedostalo na některé velmi oblíbené mapy hrané hlavně v progamingu. Nejvíce podle mě zamrzí opomenutí map inferno a train, které jednoznačně patřily k nejhranějším mapám. Také nechápu krok tvůrců zařadit mapy havana, chateau, piranesi, tyto mapy se nehrají ani na public serverech. Pro lepší přehlednost a pro zakomponování více detailů bude v nejbližších dnech vydán článek s popisem map a zbraní. Bohužel některé mapy se vůbec nehrají a tím pádem je velmi obtížné je hodnotit.

Další statistický údaj, který zamrzí velmi mnoho a vyvolává ve mně rozporuplné reakce, je zařazení pouze jednoho skinu za každou stranu. Za stranu CT můžete být příslušníkem pouze jednotky SEAL. Za T je k dispozici maník v kukle, neprůstřelné vestě a bílých maskáčích. Nevím, jestli rozhodnutí vydat hru pouze se dvěma skiny nebylo učiněno z časových důvodů. Už jen v obrázku na pozadí jsou 2 postavičky za CT v jiném oblečení. Přínos zakomponování pouze dvou skinů do hry vidím pouze pro scénu progamingu, postavičky se nebudou plést a každá strana tak bude unikátní. Něco podobného, jako ve strategiích jsou modří a červení vojáčci. Na druhou stranu, když jsou zde jen 2 skiny, by od sebe měly být trochu více rozeznatelnější. Ve tmě musíte spoléhat jen na radar, rozeznat nepřítele je téměř nemožné. Pro informaci mám samozřejmě světlost monitoru na max. a světlost ve hře také. Jinak modely se povedly na jedničku. Sice si někteří stěžují na strohost textur a celkově velmi jednoduché provedení modelů, v tomto bych však spíše viděl plus. Postavičky jsou skvěle rozpohybovány, i když při strafování bych si ve skutečnosti nejspíš zamotal nohy. Některým lidem se také nelíbila přílišná nakloněnost hlavy směrem kupředu. Pravděpodobně nikdy neviděli nikoho střílet z pušky. K postavičkám tedy nemám nejmenší výtku.

Jako dalšího do parády bych si vzal engine, který CS:Source pohání. Jméno enginu je i v názvu a je na něho upřena velká pozornost. Source má být jednoznačně nejpokrokovějším enginem kombinujícím perfektní grafiku a fyzikální schopnosti modifikovaného enginu Havok2 .V praxi to znamená, že CS:S má oplývat perfektní grafikou a hraní bude ještě umocněno výbornými fyzikálními vlastnostmi. Jak je to ale skutečně? 3 dny hraní a testování možností enginu vyplavilo na povrch všechny mušky a hmyzoidy, kteří se v enginu skrývají. Většinu určitě uchvátí špičkově provedené rag-doll efekty. Smrti provázejí nejbizarnější polohy, jaké jsme mohli ve hře vidět. Těla neuvěřitelně reagují na to, z jaké strany zásah přišel. Bohužel při explozích dostává realita trochu na frak. Nejsem přívržence žádné sekty, která holduje krvi a rituálním obětím, ale podle mě po výbuchu granátu neudělá člověk tři přemety ve vzduchu a z tupým žuchnutím nedopadne na zem. Působí to velmi rušivým dojmem a rozhodně to velmi snižuje přehlednost, která byla silnou stránkou původního CS. Dále jsme při zkoumání některých věcí narazili na další podivné skutečnosti. Prvně jsem si toho všiml u banánů. Nebojte, ty jsou jenom na tržišti v italy. Při střele kamkoliv se vždy rozpůlil v půlce. Totéž bylo otestováno na dalších věcech se stejným výsledkem. Monitoru upadl rožek, pomeranč se rozpůlil, stůl se rozlomil na půl. Je sice pravda, že jsme v žádné hře takto pokročilou fyziku neviděli, ale matička příroda zůstává pořád nepokořena.

Nyní trochu odbočím a pak se budu věnovat grafice map. Při našem perverzním střílení do mrtvol jsme přišli na další velmi zvláštní věc. Všechny objekty, které nejsou na mapě pevně upevněny a dá se s nimi pohybovat, vykazují velmi zvláštní věc. Zdá se, že nejsou synchronizovány se serverem, ale pouze na klientském počítači. Ve hře je to nepatrný detail, ale když se nad tím zamyslíte, tak je to logické. Posílat tolik informací by potřebovalo velmi kvalitní a rychlé připojení a přiznejme si, pořád je to pro většinu problém. Jo a krápníky v office taky ustřelit nejdou :-).

Vraťme se ale k enginu a teď se vrhněme na grafiku. I když někteří říkali, že grafika je zastaralá a podobné, ne zrovna moc lichotivé věci, tak musím, ač mě asi někteří lidi zavrhnou, musím říct, že se mě líbí daleko více než u Dooma3. Podle mě jsou mapy velmi dobře barevně sladěny a každá odpovídá prostředí, ve kterém se daná úroveň rozprostírá. Většinou jsou mapy laděny velmi temně, až na oba dusty. S tím je spojena taky jediná moje výtka. Někteří kempeři nejdou vidět, ani pokud jim pomalu šlapete na hlavu, což se jim samozřejmě moc nelíbí. Jinak musím konstatovat, že grafika je na špičkové úrovni. Několik much jsme sice našli, spíše takové nesrovnalosti mezi fyzikou a grafickou stránkou hry.

Další věc, která jde ruku v ruce s grafikou, jsou hardwarové požadavky. Četl jsem důkladně většinu fór, včetně toho domácího, a k jednoznačnému výsledku jsem nedošel. Každopádně jsem si odnesl několik závěrů, o které bych se chtěl podělit. Začněme grafickou kartou, ta by měla být rozhodně ATI Radeon, hra je na tuto kartu speciálně upravena a dosahuje na ní nejlepších výsledků. Nejmenší verze karty bych doporučoval 9500Pro, kterou vlastním já. Na střední detaily jsou zde fps kolem 50, záleží na mapě. Pokud si chcete dopřát komfort a výhodu naprosté plynulosti, zbývá doporučit už jen ATI Radeon X800XT Platinum edition (X v názvu znamená římskou deset). Křemíkový chlapík se ale též pořádně v některých fázích hry zadýchává. Zde bych ponechal volbu na Vás. Ovšem tak optimum bych viděl Barton 2500+. Intel taktu kolem 2GHz. Paměť standard 512MB. Samozřejmě záleží na nastavení systému a vyladění configu, ale to je článek na jindy.

Tak co nám to ještě zbývá? Tak se třeba podíváme na zbraně. Oproti verze 1.6 žádná změna. Všechny zbraně zůstaly zachovány a vývojáři pouze oddělali štít, což rozhodně prospělo. Jinak zbraně zůstaly stejné, jenže se dost změnil rozptyl a jejich charakteristika. Z mého hlediska došlo na větší specializaci zbraní na různé vzdálenosti. Hodně záleží na tom, jakou zbraň si vyberete do jaké situace. AK47 i M4 trochu ztratily ze své ultimátnosti, což je jenom dobře, a pro souboje nablízko zde najdeme zbraně lepší. Damage zbraní byl také mírně upraven. Vznikly zde velké rozdíly v přesnosti střílení dávkou. Rozhodně nedoporučuji full-auto. V tomto režimu jsou zbraně velmi nepřesné. V tady této věci se hlavně změnil AK47, na jeho nové vlastnosti jsem si stále nezvykl. Naopak vlastnosti m4 zůstaly zachovány. Zbraním se budu podrobněji věnovat v dalším článku, proto je zde pouze strohý popis.

Další věcí, která se podle mě trochu změnila, se mně zdá celkové zpomalení hry a větší důraz na taktickou stránku. Tady toto je zatím pouze můj sugestivní dojem, ale několik lidí mi ho potvrdilo. Tato věc mě osobně velmi potěšila. Bohužel pro lidi, co to hrají pro zábavu, je to spíše krok zpět, ovšem situace je úplně jiná pro klany, kde se klade důraz na taktiku. Dále se mně zdá, že se zvětšil život. Hráč přežije daleko více střel do noh a do hrudníku. Do hlavy je samozřejmě skoro každý zásah fatální.

A co říci závěrem, CS:S se rozhodně povedl. Sice článek vypadá jako kritika, ale to je způsobeno tím, jak zábavný je a kolik jsem u něho strávil času. Tolik chyb je ovšem v každé hře, ne-li více. Samozřejmě se hra pořád vyvíjí a první patch na sebe určitě nedá dlouho čekat. Jinak podle mě starý CS zanedlouho vymizí z herní scény a odejde na zasloužený odpočinek, nemá se proč strachovat, o jeho nástupci je rozhodnuto.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

problém

(Luis, 10. 6. 2007 13:32)

Mám dost velkej problém, nainstaloval jsem si patch 17 a hlásí mi to chybu v DLL a nejde ta hra vůbec spustit :(:(:(

CS:S instalace

(Jifi, 22. 2. 2007 17:02)

ahojky , mam CS:S originalku , ale po nainstalovani mi to nejde spustit , vypise to hlasku : " Steam.exe(main exceptions): the registry is in use by another process , timeout expired. Neví někdo co s tím ? díky za radu

si kokot

(kokot, 10. 1. 2007 15:09)

debil navod na cs muze chtit je kokot a to neci videt co v tom je treba zmackni pismeno b a nakupujes :)

Sháním patche

(palo, 30. 12. 2006 22:44)

Sháním patche do source v.1.0,1.1,1.2,1.3 napište někdo pyty odkaz nemužu najít!